

Badania antropologiczno-morfologiczne dzieła filmowego pozwoliły ustalić, że Živojin Pavlović stosuje w filmie modernistyczne techni-ki narracji.

Pierwsza część artykułu skupia się na samej powieści, która jest przedstawiona pod kątem postrzegania moder-nistycznych technik narracji, a druga część poświęcona jest jej adaptacji filmowej. Keywords: Vitomil Zupan, Minuet for Guitar, Živojin Pavlović, Farewell until the Next War, modernist novel, film adaptation, stream of consciousness, interior monologue // Modernistyczne techniki narracji w adaptacji filmowej powieści "Menuet za kitaro" // Artykuł poświęcony jest powieści Menuet za kitaro, napisanej przez słoweńskiego pisarza Vitomila Zupana, oraz jej adaptacji filmowej pod tytułem nasvidenje v naslednji vojni, którą nakręcił serbski reżyser Živojin Pavlović. Furthermore, it studies how and through which cinematic forms of expressions and methods both the stream of consciousness and memories are shown, as well as how essayistic style, fragmentariness, and associative style are expressed in audiovisual representation. Based on the anthropological and morphological method of film analysis it establishes that Živojin Pavlović used modernist narrative devices in the film. Firstly the article deals with the novel from the perspective of modernist narrative devices, and secondly it focuses on an analysis of its cinematic adaptation. this contribution focuses on the novel Minuet for Guitar, by the Slovenian author Vitomil Zupan, and its film adaptation, entitled farewell until the next War, by the Serbian director Živojin Pavlović.

Modernist narrative techniques in the screen adaptation of the novel "Minuet for Guitar".
